Co raz więcej pasjonatów żeglarstwa posiada jachty motorowe czy też żaglowe, niektórzy nawet konstruują swój jacht „od zera”, dlatego też chcielibyśmy przedstawić Państwu zastosowanie klejów PLEXUS wykorzystywanych w stoczniach jachtowych. Na morzu każdy żeglarz oczekuje łodzi na której może polegać – wytrzymałej i odpornej na trudne warunki. Dlatego też wiele firm produkujących łodzie i jachty skłania się do zastosowywania co raz to nowszych technologii do ich konstrukcji. Kleje PLEXUS idealnie wpasowały się w oczekiwania producentów.
Podobnie jak pojazdy drogowe jachty narażone są na dynamiczne uderzenia fal. Pojazdy są wyposażone w amortyzatory, które zmniejszają obciążenia konstrukcji i poprawiają komfort jazdy, w przypadku jachtów tę rolę spełniają kleje PLEXUS, które zastępują połączenia sztywne w konstrukcji jachtu. Poniższy wykres (Rysunek 1.) przedstawia amortyzujący udział kleju w konstrukcji kadłuba.
W przypadku obu konstrukcji pochłaniana jest ta sama ilość energii, jednak jacht klejony klejem PLEXUS podlega łagodniejszym obciążeniom, co korzystnie wpływa na komfort pływania, jak i zwiększa żywotność jachtu.
Kleje marki PLEXUS posiadają niezbędne certyfikaty okręgowych towarzystw klasyfikacyjnych.
PLEXUS oferuje szeroką gamę klejów metakrylowych, lecz tylko część z nich jest odpowiednia do klejenia ze sobą podstawowych podzespołów wytrzymałościowych jachtów. Idealne do tych celów są te, które mają stosunkowo niski moduł sprężystości i umożliwiają uzyskanie dużej grubości spoiny. Najczęściej przy produkcji polskich jachtów wykorzystywany jest PLEXUS MA425. Jednak w przypadku większych jachtów parametry tego kleju mogą się okazać niewystarczające i należy dobrać inny klej marki PLEXUS.
Dla przeciętnego amatora żeglarstwa zastosowanie klejów marki PLEXUS do klejenia jachtu będzie niosło za sobą następujące korzyści:
W stoczni jachtowej GEMINI GROUP GDANSK budowano kadłub jachtu motorowego widocznego na zdjęciu (Rysunek 2).
W jego kadłub o długości L=50′ wklejono wkładkę denną o ciężarze 1200 kg (Rysunek 3). Do jej wklejenia użyto kleju PLEXUS MA557 umożliwiającego nałożenie warstwy kleju o grubości 10-37 mm i czasie przydatności 80-90 minut.
Klej nanoszono przy użyciu toreb w kształcie stożka tak, aby po dociśnięciu wkładki do poszycia rozpłaszczyły się do założonej szerokości i grubości, do tego celu należało odpowiednio dobrać szerokość, długość oraz częstotliwość nakładanych wałków kleju (Rysunek 4).
Czynności związane z klejeniem tj. wymieszanie składników kleju, naniesienie go na klejone powierzchnie oraz ułożenie i dociśnięcie wkładki zajęło 75 minut, a połączenie pokładu z poszyciem burtowym trwało jeszcze krócej. Klejenie bardzo skraca czas łączenia podzespołów jachtu, umożliwia łączenie elementów do których nie ma dostępu, których połączenie za pomocą laminowania byłoby niemożliwe. Chcąc produkować jachty na większą skalę możliwa byłaby mechanizacja podawania kleju, co znacznie usprawniłoby cały proces produkcji jachtu.
W trakcie wykonywania każdej pracy niezwykle istotne jest postępowanie zgodnie z zasadami bhp. Kleje PLEXUS umożliwiają pracę w bezpiecznych warunkach – wydzielają minimalne ilości szkodliwych dla ludzi oparów. Przy prawidłowej organizacji pracy nie są przekroczone najwyższe dopuszczalne stężenia (NDS) i praca w takich warunkach nie zagraża zdrowiu i życiu pracowników.
W stoczni jachtowej GEMINI GROUP GDANSK wykorzystano aż 170 kg kleju, a warunki pracy były bardzo dobre, stężenia oparów kleju były dużo niższe niż dopuszczalne normy.
Znany jest przypadek z nieistniejącej już stoczni VACE z Gdańska, gdzie jacht w czasie użytkowania wszedł na mieliznę i jego kadłub uległ poważnemu uszkodzeniu lecz spoina, która łączyła podwodną część kadłuba wykonanego ze stali nierdzewnej z górną częścią kadłuba z laminatu nie uległa uszkodzeniu. Do wykonania tego połączenia wykorzystano klej PLEXUS MA550, który jak się okazało jest niezwykle wytrzymały i bardzo dobrze sprawdza się w łączeniu stali nierdzewnej z laminatem.
Kleje PLEXUS są powszechnie wykorzystywane w stoczniach jachtowych do klejenia kadłubów jachtów laminatowych. Dzięki swojej wytrzymałości i odporności na trudne warunki, zapewniają solidność i bezpieczeństwo podczas żeglugi. Kleje PLEXUS zastępują tradycyjne, sztywne połączenia, co pozwala na amortyzację uderzeń fal i poprawę komfortu pływania. Dzięki nim jachty są bardziej wytrzymałe, a ich żywotność jest znacznie wydłużona. Przykładem zastosowania kleju PLEXUS jest klejenie wkładki dennej do kadłuba jachtu, co skraca czas łączenia podzespołów i umożliwia tworzenie mocnych, trwałych połączeń. Są niezwykle skuteczne i spełniają najwyższe standardy stoczni jachtowych.
Serwis wykorzystuje pliki cookies m.in. w celu poprawienia jej dostępności, personalizacji, obsługi kont użytkowników czy aby zbierać dane, dotyczące ruchu na stronie. Każdy może sam decydować o tym czy dopuszcza pliki cookies, ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę.